A bodhisattva
„Kifejleszti a hatalmas szeretetet, ami minden élőlény számára menedék; a szeretetet, amely békés, mert mentes a dolgok megragadásától; a szeretet, ami nem heves, mert mentes a szenvedélytől; a szeretetet, ami megegyezik a valósággal, mert mindhárom időben nyugodt; a szeretetet, ami összetűzés nélküli, mert mentes a szenvedélyek tüzétől; a szeretetet, ami nem duális, mert nincs kapcsolatban sem a külsővel, sem a belsővel; a szeretetet, ami rendíthetetlen, mert végső.”
Ilyen a bodhisattva szeretete.
Manjusri megszólította Vimalakirtit.
- Mi a bodhisattva hatalmas könyörületessége?
- Az erény átadása minden élőlénynek.
- Mi a bodhisattva hatalmas öröme?
- A vidám, és megbánás nélküli adakozás.
- Mi a bodhisattva nyugalma?
- Ami a maga és mások hasznára válik.
- Mihez kell folyamodnunk, ha félelemmel tölt el az élet (samsara = az életek és halálok körforgása)?
- Egy bodhisattva, aki fél az élettől, a Buddha nagylelkűségéhez forduljon.
- Hová forduljon az, aki a Buddha nagylelkűségéhez kíván folyamodni?
- A minden élőlény iránti nyugalomhoz.
- Hová forduljon az, aki a minden élőlény irántinyugalmat kívánja?
- Minden élőlény megszabadításáért kellene élnie.
- Mit kellene tenni annak, aki minden élőlényt meg kíván szabadítani?
- Meg kellene szabadítania szenvedélyeiktől.
- Mit tegyen, aki meg kíván szabadítani másokat szenvedélyektől?
- Megfelelően kellene viselkednie.
- Hogyan viselkedjen, hogy „megfelelően viselkedjen”?
- Ne teremtsen és ne romboljon.
- Mit ne teremtsen, és mit ne romboljon?
- Ne teremtsen rossz dolgokat, és ne rombolja le a jókat.
- Mi a jó és a rossz gyökere?
- Az anyagiasság. (az egoista vagy materialista nézet tárgya)
- Mi az anyagiasság gyökere?
- A vágy.
- Mi a vágy és a ragaszkodás gyökere?
- A vágy gyökere a valótlan teremtés.
- Mi a valótlan teremtés gyökere?
- A hamis képzetek.
- Mi a hamis képzetek gyökere?
- Az alaptalanság.
- Mi az alaptalanság gyökere?
- Amikor valami alaptalan, hogyan lehetne gyökere? Ezért minden dolog azon a gyökéren áll, ami alaptalan. ( Santideva ezzel a megjegyzéssel vezeti be az idézetet : „ Ha a felszínes valóság alaptalan, hogyan lehet érvényes, vagy érvénytelen? Érvényességét az ember illúzióihoz lehet hasonlítani, amelyek megjelennek még egy jelzőoszlop megléte nélkül is. Hol van az üresség védelmezője, aki megengedi a jelzőoszlop meglétét, ami az ember hamis érzékelésének alapja lesz? Így minden dolog gyökértelen, mert a gyökér nem a realitásban van.” )
Utolsó kommentek